Integratietegemoetkoming voor personen met een handicap

Hebt u een handicap en ondervindt u moeilijkheden bij het uitvoeren van dagelijkse activiteiten, dan hebt u wellicht vaak extra kosten om uzelf te kunnen behelpen. Een integratietegemoetkoming kan u helpen om deze extra kosten te dragen.

Voorwaarden

  • Uw handicap moet erkend worden, met minstens 7 punten op de schaal van zelfredzaamheid.
  • Uw inkomsten en die van uw partner mogen bepaalde grenzen niet overschrijden.
  • U bent minstens 21 jaar en jonger dan 65 jaar.
  • U bent ingeschreven in het bevolkingsregister.
  • U bent gedomicilieerd en verblijft werkelijk in België.

Procedure

  • Om de tegemoetkoming aan te vragen moet u eerst op My Handicap een online aanvraag indienen. De aanvraag bestaat uit een vragenlijst. U kunt zich aanmelden met uw identiteitskaart, een beveligingscode of de app itsme.
  • De Directie-generaal Personen met een handicap gaat dan, op basis van de vragenlijst, na waarop u recht hebt. Daarvoor kunnen ze ook bijkomende gegevens opvragen bij andere instanties, en bij uw arts of specialist.
  • Na het ontvangen van de nodige gegevens zal de bevoegde instantie u in de meeste gevallen uitnodigen op medisch onderzoek.
  • U wordt per brief op de hoogte gebracht van de beslissing.
  • Als u recht hebt op de tegemoetkoming, dan ontvangt u deze vanaf de maand volgend op de beslissing.

Wat meebrengen

  • Identiteitskaart + pincode
  • Rekeningnummer van de begunstigde
  • Naam van de huisarts

Kostprijs

Afhankelijk van uw graad van zelfredzaamheid, valt u in 1 van 5 categorieën. De categorie waartoe u behoort, samen met uw inkomen, bepaalt het bedrag dat u jaarlijks ontvangt.

Uitzonderingen

U komt ook in aanmerking voor een integratietegemoetkoming als u

  • jonger dan 21 jaar bent en ofwel:
    • gehuwd of gehuwd geweest bent
    • een kind ten laste hebt
    • een handicap gekregen hebt na het wegvallen van het recht op kinderbijslag
  • niet bent ingeschreven in het bevolkingsregister, maar wel in het vreemdelingenregister, register van ambtenaren van de Europese Unie of register van de bevoorrechte buitenlanders op voorwaarde dat u permanent en daadwerkelijk in België verblijft en voldoet aan één van de onderstaande voorwaarden:
    • afkomstig van een lidstaat van de Europese Unie
    • afkomstig van Algerije, IJsland, Liechtenstein, Marokko, Noorwegen, Zwitserland of Tunesië en aangesloten bij een sociale zekerheidsregeling of student
    • staatloos
    • vluchteling
    • echtgenoot van, wettelijk samenwonend met of gezinslid van één van de bovenstaande personen
    • tot 21 jaar de verhoogde kinderbijslag ontvangen

Contact

Contact

Sociale dienstverlening

Nu gesloten
Adres
Kruisstraat 2 , 3390 Tielt-Winge
Tel.
016 63 40 08
socialedienst@tielt-winge.be
Website
http://www.tielt-winge.be/afspraak

Openingsuren

Vandaag
op afspraak 09:00 tot 12:00